۱۴۰۱ آذر ۲۷, یکشنبه

آغاز چهارمین ماه خیزش ایران؛ از کشف جسد دختری در کارون تا استقبال از سونیا شریفی در آبدانان

25.09.1401 کردانه

با گذشت ۹۰ روز از آغاز خیزش سراسری در ایران که با اعتراض به کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، این جنبش مردمی همچنان ادامه یافته و در آغاز چهارمین ماه با واکنش‌های جهانی به اعدام و سرکوب فراگیر حکومتی همراه شده است.

در شامگاه پنجشنبه ۲۴ آذر، سونیا شریفی، دختر ۱۷ ساله‌ اهل آبدانان در استان ایلام که یک ماه پیش به دست مأموران حکومتی بازداشت شده بود، پس از آزادی در خیابان مورد استقبال جمع پرشماری از مردم این شهر قرار گرفت.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی زیر فشار افکار عمومی از جمله فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی و نیز واکنش‌های خارجی مجبور به عقب‌نشینی و رها کردن این نوجوان شده است.

شامگاه پنجشنبه همچنین همانند شب‌های گذشته در چندین محله تهران از جمله شهرک اکباتان و نیز محله باغستان کرج، شهروندان از پنجره منازل خود به سر دادن شعارهای ضدحکومتی پرداختند.

از سوی دیگر مأموران آتش‌نشانی اهواز روز گذشته پیکر دنیا فرهادی، دانشجوی ۲۲ ساله اهل ایذه را که از ٩‬ روز پیش ناپدید شده بود، در آب‌های رود کارون نزدیک گنجیه پیدا کردند.

هنوز علت دقیق مرگ و نحوه ناپدید شدن این دختر جوان مشخص نیست اما کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از کشته شدن او در بازدشتگاه خبر داده و برخی نوشته‌اند که روی بدن او آثار شکنجه دیده شده است.

اخباری نیز از مرگ مشکوک یک پزشک به نام آیدا رستمی در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است. گفته می‌شود که این پزشک جوان به همراه چند دانشجوی پزشکی به درمان مجروحان اعتراضات می‌پرداختند.

برخی کاربران نوشته‌اند که علت فوت این زن جوان تصادف و در برگه پزشکی قانونی «برخورد جسم سخت» ذکر شده، اما خانواده‌اش روی بدون او آثار شکنجه، له‌شدگی یک طرف صورت، شکستگی دست و بخیه روی پلک‌ چشم چپ مشاهده کرده‌اند.

ار.اف.ای فارسی در این زمان قادر به راستی‌آزمایی دو خبر پیش‌گفته نیست.

فراخوان‌هایی برای تظاهرات در تهران و شهرهای دیگر ایران در روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ آذر به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است.



source https://koodak.bashariyat.org/?p=46157

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تهران؛ یک قربانی کودک همسری به اتهام قتل همسرش بازداشت شد

۱۱.بهمن.۱۴۰۲هرانا در آبان ماه امسال یک قربانی کودک همسری در تهران با خوراندن قهوه مسموم به همسر خود، وی را به قتل رساند. طی روزهای اخیر، م...