۱۴۰۱ آبان ۳۰, دوشنبه

نامشان را به خاطر بسپار: کشته شدگان سرکوب تا هفته چهارم آبان

در پایان هفته پنجم اعتراضات سراسری ایران دست کم ۱۶۳ نفر جان خود را از دست دادند

اعتراضات سراسری ضد حکومتی در ایران به پایان هفته نهم خود رسیده است.

دلیل شروع اعتراضات، مرگ «مهسا (ژینا) امینی»، دختر ۲۲ ساله اهل سقز کردستان بود که به همراه خانواده برای دیدار با اقوام خود به تهران سفر کرده بود. او روز ۲۳شهریور به دلیل عدم رعایت حجاب مورد تایید ماموران، توسط پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شد. تنها دو ساعت پس از انتقال او به پایگاه پلیس امنیت اخلاقی (وزرا)، مهسا امینی در حالت کما به بیمارستان منتقل شد و دو روز بعد در «بیمارستان کسری» درگذشت.

مقامات علت به کما رفتن او را در ابتدا ایست ناگهانی قلبی اعلام کردند، اما تصویر منتشر شده از گوش خون‌آلود و کبود مهسا ابهامات زیادی درباره مرگ او مطرح کرد.

پزشکان معتقدند که ایست ناگهانی قلبی نمی‌تواند منجر به کبودی و خونریزی گوش شود و این کبودی‌ها ناشی از ضربه به سر و خونریزی مغزی هستند که منجر به کما رفتن مهسا امینی شده‌اند.

پدر مهسا امینی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است شاهدان عینی از ضرب‌وشتم دخترش در هنگام انتقال او به بازداشتگاه خبر داده‌‌اند.

«صالح نیکبخت»، وکیل خانواده او درخواست انتشار فیلم دوربین‌هایی را که روی سینه ماموران «گشت ارشاد» نصب شده، داده است. گروه هکری «عدالت علی» نیز در کانال تلگرامی خود ادعا کرد به نامه‌ای دست یافته که روند بررسی نحوه دستگیری و مرگ مهسا امینی در آن بررسی شده است.

در این نامه نیز گفته می‌شود هنگام دستگیری، سر مهسا امینی با جدول خیابان برخورد کرده، با این حال، ابهاماتی درباره صحت این نامه نیز مطرح شده است.

«محمدباقر بختیار»، از فرماندهان ارشد سابق سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی نیز یک فایل صوتی منتشر کرده و در آن مدعی شده است که منابع موثق در پزشکی قانونی، دلیل به کما رفتن و مرگ مهسا امینی را «آسیب به جمجمه» تشخیص داده‌اند.

پزشکانی که تصاویرگوش کبود و پرخون مهسا را در بیمارستان دیده‌اند، متفق‌القول می‌گویند او در اثر آسیب به جمجمه و خونریزی مغزی به کما رفته و جان باخته است.

 مقامات رسمی هنوز به به ابهامات مطرح شده و این‌که در هنگام دستگیری و انتقال این دختر جوان به «وزرا» و در وزرا، چه بر سر مهسا امینی آمده است، پاسخ روشنی نداده‌اند.

جان باختن مهسا امینی خشم شهروندان ایرانی را به اعتراضات سراسری تبدیل کرد؛ اعتراضاتی که هم‌زمان با اعلام خبر درگذشت او آغاز شد و خیلی زود بسیاری از شهرهای ایران را در برگرفت.

این اعتراضات در سقز و سنندج در استان کردستان از ۲۶ شهریور آغاز شدند و با برگزاری تظاهرات در حداقل ۸۳ شهر، به سرعت به تمام استا‌ن‌های کشور گسترش یافتند.

در همبستگی با اعتراضات در ایران و در پاسخ به فراخوان خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی «پی‌اس ۷۵۲» برای «روز جهانی اقدام برای ایران»، تجمعات و راهپیمایی‌هایی در بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر جهان برگزار شد. تنها در کانادا، بیش از ۵۰ هزار نفر در تورنتو در همبستگی با معترضان در ایران تجمع کردند.

از همان آغاز اعتراضات، معترضان توسط نیروهای امنیتی با استفاده از گلوله‌های جنگی و سایر سلاح‌های مرگبار سرکوب شده‌اند. براساس آمار منابع حقوق‌بشریٖ، تاکنون حداقل ٣٤٢ نفر در ٢٢ استان کشور کشته شده‌اند، که استان سیستان‌و‌بلوچستان با بیش از ١٢٣ کشته، در صدر این فهرست قرار دارد.

تصاویری که از تظاهرات در سراسر کشور منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که نیروهای امنیتی به شکلی بی‌رویه به سمت معترضان و رهگذران تیراندازی می‌کنند. این ویدیوها نشان می‌دهند افرادی که دستگیر شده‌‌اند، توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب‌و‌شتم شدید قرار می‌گیرند یا با شوکر برقی به آن‌ها حمله می‌شود.

در چندین مورد، ویدیوهایی از نیروهای امنیتی در حال شلیک گاز اشک‌آور و گلوله به مناطق مسکونی منتشر شده است.

به گزارش «سازمان عفو بین‌الملل»، اسناد رسمی فاش شده نشان می‌دهند که ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین نهاد نظامی ایران، دستور «مقابله شدید» با معترضان را به فرماندهان نیروهای مسلح در تمامی استان‌ها صادر کرده است.

«اگنس کالامار»، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده است: «مقامات ایران آگاهانه تصمیم گرفتند به افرادی که برای ابراز خشم خود از دهه‌ها سرکوب و بی‌عدالتی به خیابان‌ها آمده‌اند، آسیب بزنند یا آن‌ها را بکشند. در میان مصونیت فراگیر و نظام‌مند از مجازات که مدت‌ها است در ایران حاکم شده است، ده‌ها مرد، زن و کودک به‌طور غیرقانونی در آخرین دور اعتراضات کشته شده‌اند.»

با گسترش اعتراضات، اینترنت در اکثر نقاط کشور قطع یا به شدت مختل شده است. علاوه بر اکثر شبکه‌های اجتماعی که قبلا در ایران مسدود شده‌اند، «نت‌بلاکس»، یک سازمان مردم‌نهاد که جریان تبادل اطلاعات و آزادی اینترنت در جهان را رصد می‌کند، محدودیت‌های بیشتری را در واتس‌اپ، اینستاگرام و اسکایپ تایید کرده است.

اختلال شدید در وسایل ارتباطی در داخل ایران، تایید مستقل آمار کشته شدگان را بسیار دشوار کرده است. علاوه بر این، نیروهای امنیتی با دستگیری خانواده‌های مقتولان یا تهدید به سکوت آن‌ها و هم‌چنین سرقت و دفن مخفیانه اجساد معترضان کشته شده، به طور سیستماتیک تلاش می‌کنند تا آمار واقعی کشته‌شدگان را پنهان کنند. در یکی از جدیدترین موارد، نیروهای امنیتی جسد «نیکا شاکرمی» ۱۶ ساله را ربوده و مخفیانه او را بدون حضور خانواده دفن کردند و «آتش شاکرمی»، از بستگان او را که درباره گم شدن نیکا در اعتراضات ۲۹شهریور و پیدا شدن جسد او پس از ۱۰ روز با رسانه‌ها صحبت کرده بود، دستگیر کردند.

«ایران‌وایر» در حال ضبط زنده اسامی، تصاویر و جزییات همه کسانی است که کشته شدن‌ آن‌ها در اعتراضات به طور مستقل تایید شده است.

این فهرست با استفاده از منابع مختلفی، از جمله شاهدان عینی، خانواده‌ها و بستگان قربانیان، سازمان‌های حقوق بشر محلی و بین‌المللی و گزارش‌های رسانه‌ها تهیه شده است. برخی از این منابع عبارتند از «کمپین فعالان بلوچ»، «حال وش»، «شبکه حقوق بشر کردستان»، «سازمان حقوق‌بشر ایران»، «سازمان حقوق‌بشر هه‌نگاو»، «کانون حقوق‌بشر ایران»، «کولبرنیوز»، «هرانا» و «عفو بین الملل

فهرست کنونی نشان می‌دهد که اکثر معترضان کشته شده زیر ۲۵سال بوده‌اند و در میان آن‌ها حداقل ٣٩ کودک ۱۵ تا ۱۷ ساله وجود دارد. بیشترین آمار کشته‌شدگان تاکنون در استان سیستان‌و‌بلوچستان و پس از آن، در تهران، مازندران و کردستان به ثبت رسیده است.

آمار جمعیتی کشته‌شدگان معترض نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در استان‌های مرزی، مانند سیستان‌و‌بلوچستان و آذربایجان غربی که اکثریت جمعیت آن متعلق به گروه‌های قومی و مذهبی و از طبقات محروم هستند، به نیروی مرگبار در سطح وسیع‌تری متوسل شده‌اند.

براساس یافته‌های «ایرا‌ن‌‌وایر»، علت مرگ در اکثر موارد تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به اندام‌های حیاتی معترضان، عمدتا به سر یا قفسه سینه بوده است. در مورد زاهدان، گلوله‌های جنگی از هلیکوپتر به سوی معترضان شلیک شد که هیچ شکی در دست داشتن ماموران دولتی و شلیک به قصد کشت باقی نمی‌گذارد.

در بسیاری از مواردی که «ایران‌وایر» توانسته است تصاویر اجساد را بررسی کند، معترضان از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد آن‌ها در حال دور شدن از ماموران بوده‌اند و هیچ تهدید جانی را متوجه ماموران امنیتی نمی‌کرده‌اند. در نتیجه، تیراندازی به این افراد نه برای محافظت از جان ماموران، و تنها به قصد انتقام‌گیری و آسیب‌زدن به معترضان یا به قصد کشتن آن‌ها انجام شده است.

بررسی «ایران‌وایر» از تصاویر تکان دهنده از آخرین لحظات زندگی کودک ١٢ ساله بلوچ، «جواد پوشه» که در زاهدان به قتل رسید، نشان می‌دهد گلوله از پشت سر به او اصابت کرده و از گونه راستش خارج شده است. این امر نشان می‌دهد که ضارب از پشت و بدون آن که هیچ تهدیدی از جانب جواد متوجه ضارب باشد، شیک کرده است.

با توجه به این که تیراندازی ماموران امنیتی در زاهدان از پشت بام‌ها یا از هلیکوپتر نظامی انجام شده که نشان‌گر فاصله زیاد با معترضان است و با توجه به این که جواد پوشه تنها با یک گلوله به سرش کشته شده، می‌توان نتیجه گرفت که مرگ او تصادفی نبوده بلکه ضارب با اسلحه‌ای دقیق (احتمالا قناصه)، از فاصله دور سر این کودک ۱۱ ساله را هدف گرفته و شلیک کرده است.

اسامی که «ایران‌وایر» منتشر می‌کند، حداقل توسط دو منبع دیگر به تایید رسیده‌اند. این لیست به روز رسانی می‌شود:

اسامی کشته شدگان اعتراضات ۱۴۰۱

۱. مینو مجیدی، ۲۹شهریور، کرمانشاه

۲. علی مظفری، ۳۰شهریور، قوچان، بازیکن تیم والیبال سایپا قوچان

۳. مازیار سلمانیان، ۳۱شهریور، رشت، عضو کانون هواداران تیم والیبال سایپا، شلیک ماموران امنیتی

۴. محسن محمدی، ۲۸شهریور، دیواندره

۵. فریدون محمودی، ۲۸شهریور، سقز، شلیک ماموران امنیتی

۶. رضا لطفی، ۲۸شهریور، دهگلان، شلیک ماموران امنیتی

۷. فرجاد درویشی، ۲۹شهریور، بالو ارومیه، ۲۳ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۸. زکریا خیال، ۲۹شهریور، پیرانشهر، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۹. فواد قدیمی، ۲۷شهریور، دیواندره

۱۰. دانش راهنما،۳۰شهریور، بالو ارومیه، ۲۵ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۱. صدرالدین لیتانی، ۳۰شهریور، اشنویه، ۲۷ ساله

۱۲. محمود حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان، تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان

۱۳. میلان حقیقی، ٣٠شهریور، اشنویه، شلیک ماموران امنیتی

۱۴. امین معرفت (معروفی)، ٣٠شهریور، اشنویه، ۱٦ ساله. نام پدر: ابوبکر، شلیک ماموران امنیتی به ناحیه سر

۱۵. مهدی عسگری، دوم مهر، گرمسار، ۲۵ ساله

۱۶. سیدمهدی موسوی، ۳۰شهریور، زنجان، ۱۶ ساله

۱۷. حدیث نجفی، اول مهر، کرج، ۲۳ ساله

۱۸. بهنام لایق پور، ۳۰شهریور، رشت، هنرمند تتوکار، شلیک ماموران امنیتی

۱۹. حسین علی کیا، دوم مهر، مازندران، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه علم و فناوری مازندران

۲۰. آرمان حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان، تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان

۲۱. محمدحسین سروری راد، دوم مهر، گرمسار. آمان در میان نیروهای بسیجی بوده و گلوله شلیک شده به سمت معترضان به او اصابت کرده است

۲۲. مرتضی نوروزی، دوم مهر، لنگرود

۲۳. جواد حیدری سوم مهر، قزوین

۲۴. پدرام آذرنوش، ۳۱شهریور، دهدشت، ۱۶ ساله

۲۵. مهرداد بهنام اصل، ۳۱شهریور، دهدشت

۲۶. امیر نوروزی، ۳۰شهریور، بندرانزلی، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۲۷. فرزین لطفی، ۲۹شهریور، رضوانشهر، ۳۵ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۲۸. ساسان قربانی، ۳۱شهریور، رضوان‌شهر، ۳۲ ساله

۲۹. یاسین جمالزاده،۳۰شهریور، شاندرمن، پدر دو دختر، شلیک ماموران امنیتی در رضوان‌شهر

۳۰. غزاله چلاوی، ۳۰شهریور، آمل، کوهنورد ۳۲ ساله

۳۱. حنانه کیا، ۳۰شهریور، نوشهر

۳۲. مهسا موگویی، ۳۱شهریور، فولادشهر، ۱۸ ساله

۳۳. پارسا رضا دوست، اول مهر، هشتگرد، ۱۷ ساله

۳۴. سعید محمدی، ۳۰شهریور، اسلام‌آباد غرب، ۲۱ ساله

۳۵. امیرعلی فولادی، ۳۰شهریور، اسلام‌آباد غرب، ۱۶ ساله

۳۶. مهدی (محمد) فلاح، ۳۰شهریور، آمل

۳۷. عرفان رضایی، ۳۰شهریور، آمل، ۲۱ ساله، مقابل فرمانداری آمل با شلیک ماموران امنیتی

۳۸. ذوالفقار جان حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان، تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان

۳۹. محمدحسن ترکمان، ۳۰شهریور، ۲۷ ساله، اهل اصفهان و ساکن بابل، شلیک ماموران امنیتی

۴۰. رضا شهپرنیا، ۲۹شهریور، کرمانشاه، ۲۰ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۴۱. محسن قیصری، ۳۱شهریور، ایلام، شلیک ماموران امنیتی

۴۲. عبدالله محمودپور، ۳۰شهریور، بالو ارومیه، ۱۶ ساله،  شلیک ماموران امنیتی

۴۳. فردین بختیاری، ۲۸شهریور، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۴۴. میلاد زارع، ۳۰شهریور، بابل، شلیک ماموران امنیتی

۴۵. سامر هاشم زهی، ۸مهر، زاهدان، ١٦ ساله، شلیک ماموران امنیتی،

۴۶. محمدرضا اسکندری، ۳۰شهریور، پاکدشت، ۲۵ ساله، ورزشکار، طلافروش، شلیک ماموران امنیتی

۴۷. سارینا اسماعیل‌زاده، ۳۰ شهریور، مهرشهر کرج، ۱۶ ساله، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۴۸.  مرتضی حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان، تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان

۴۹. متین عبدالله‌پور، ۳۰شهریور،  ارومیه، شلیک ماموران امنیتی

۵۰.  نیکا شاه کرمی، ۲۹ شهریور، تهران. دختر ۱۷ ساله‌ خرم‌آبادی که در تجمع ۲۹شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران مفقود شده بود. جسد او ۸مهر در سردخانه کهریزک پیدا شد

۵۱. حمزه نارویی، ۸ مهر، زاهدان، فرزند محمد، شلیک ماموران امنیتی

۵۲.  امیرحسین بساطی، ۹مهر، کرمانشاه، نوجوان ۱۵ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۵۳. مختار احمدی، ۹مهر، مریوان، شلیک ماموران امنیتی

۵۴.علی عاقلی (نارویی)، ۸مهر، زاهدان، ۲۸ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۵۵. ایمان محمدی، ۳۰شهریور، اسلام‌آباد غرب، شلیک ماموران امنیتی

۵۶. عرفان خزایی، ۳۰شهریور، شهریار،  شلیک ماموران امنیتی

۵۷. رافع نارویی، ۸مهر، زاهدان، ۲۳ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۵۸. امیرمهدی فرخی‌پور، ۶مهر، تهران، ۱۷ ساله، شلیک ماموران امنیتی

 ۵۹. محمد علی گمشادزهی، ۸مهر، زاهدان، ۱۸ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۶۰.  امیرحسین میرکازهی ریگی، ۸مهر، زاهدان، فرزند ابراهیم ۱۹ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۶۱. یاسر شاهوزهی، ۸ مهر، زاهدان، ١٦ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۶۲. عمران حسن زهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند علی، شلیک ماموران امنیتی

۶۳.محسن گمشادزهی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۶۴. جلیل رخشانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۶۵.یونس نارویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۶۶. عبدالرحمن بلوچی خواه، ۸مهر، زاهدان، فرزند شاهی، شلیک ماموران امنیتی

۶۷. محمدامین گمشادزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند عبدالحمید،١۷ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۶۸. محمدرضا ادیب توتازهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند سیدمحمد، شلیک ماموران امنیتی

۶۹. محمد براهویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۷۰. امین‌الله قلجایی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۷۱. عمران شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، فرزند عبدالقیوم، شلیک ماموران امنیتی

۷۲. یاسر شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، فرزند حاج تاج محمد، شلیک ماموران امنیتی

۷۳. اقبال شهنوازی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۷۴. ابوبکر علیزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند عبدالشکور، شلیک ماموران امنیتی

۷۵. جلیل محمد زهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند رحمان، شلیک ماموران امنیتی

۷۶. حمید عیسی زهی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۷۷. نعمت‌الله کبدانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۷۸. حمید نارویی، ۸مهر، زاهدان، فرزند محمد علی، شلیک ماموران امنیتی

۷۹. صمد شاهوزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند شیرعلی، شلیک ماموران امنیتی

۸۰. محمد صدیق نارویی، ۸مهر، زاهدان، فرزند سراج الدین، شلیک ماموران امنیتی

۸۱. لال محمد عالی زهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند ظریف، شلیک ماموران امنیتی

۸۲. حمزه نارویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۳. سدیس کشانی (کاشانی)، ۸ مهر، ۱۴ ساله، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۴. عمر شهنوازی، ۸مهر، زاهدان، فرزند محمد شریف، شلیک ماموران امنیتی

۸۵. عبدالغفور نوربراهویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۶. حمید نارویی، ۸مهر، فرزند رشید، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۷. فرزاد شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۸. محمد قلجه‌ای، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۹. محمد ریگی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۰. امیر حمزه شهنوازی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۱. لال محمد آنشینی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۲. بلال آنشینی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۳. صلاح‌الدین گمشاد زهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند حاجی نعمت‌الله، شلیک ماموران امنیتی

۹۴. ابراهیم گرگیج، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۵. احمد شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۶. محمد اقبال نایب‌زهی (شهنوازی)، ۸مهر، زاهدان، فاقد شناسنامه،۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۹۷. احمد سرگلزایی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی,

۹۸. محمد فاروق رخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۹. منصور رخشانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۰. عبدالملک شه بخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۱. علی اکبر حلقه بگوش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۲. عبدالصمد ثابتی‌زاده (شاهوزهی)، ۸مهر، فرزند شیرعلی، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۳. ماه الدین شیروزهی، ۱۱مهر، کریم آباد زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۴. جواد پوشه، ۸ مهر، ۱٢ساله، فرزند احمد، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۵. سلیمان عرب، فرزند سردار، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۶. عبدالغفور ده مرده، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۷. اسماعیل آبیل، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۸. احمد سارانی، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۹. امین گله بچه، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۰. خدانور لجعی، ۱۱مهر، زاهدان، شنبه ۹ مهرماه از ناحیه کلیه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان منتقل شد، به دلیل ممانعت از عمل جراحی در ۱۱ مهر  جان داد

۱۱۱. محمدرضا سروری، ۳۰ شهریور، شهرری، ۱۴ ساله، اهل افغانستان، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۲. پیمان منبری، ۱۶ مهر، ۲۹ ساله، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۳. بهزاد ریگی، ۸ مهر، ۳۰ ساله، فرزند رضا، زاهدان

۱۱۴. امید صفرزهی، ۸ مهر، زاهدان، ۱۷ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۵. نجم‌الدین تاجیک، ۸ مهر، فرزند حفیظ الله، اهل افغانستان، زاهدان

۱۱۶. عبدالوحید توحیدنیا، فرزند رحیم، زاهدان

۱۱۷. عبدالله نارویی، فرزند عبدالحمید، اهل شیرآباد، زاهدان

۱۱۸. موسی دویراء (نارویی)، فرزند عبدالقیس، ۱۸ ساله، زاهدان

۱۱۹. محسن موسوی، ۱۶ مهر، ۳۰ ساله، تهران

۱۲۰. یحیی رحیمی سراب شهرکی، ۱۶ مهر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۱. امید سارانی، ۸ مهر، ۱۳ ساله، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۲. جابر شیروزهی، ۸مهر، ۱۲ ساله، فرزند احمد، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۳. عزیز الله کبدانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۴. محمد رخشانی، ۸مهر، ۱۲ساله، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۵. سینا نادری، ۲۰مهر، ۲۲ساله، کرمانشاه، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۶. آرمین صیادی، ۲۰مهر، ۱۸ساله، کرمانشاه، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۷. عزیز مرادی، ۲۰مهر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۸. ابوالفضل آدینه زاده، ۱۶مهر، مشهد، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۹. عبدالسلام قادر گلوان،۴مهر، اشنویه، شلیک ماموران امنیتی

۱۳۰. آرین مریدی، ۱۷مهر، ثلاث باباجانی، شلیک ماموران امنیتی

١٣١. اسرا پناهی خانقاه، ٢١ مهر، اردبیل، ١٥ ساله، در اثر ضرب و شتم ماموران لباس شخصی در دبیرستان شاهد دچار خونریزی داخلی شده و در بیمارستان فاطمی اردبیل جان باخته است

١٣٢. مصطفی بریچی، ٨ مهر، زاهدان، ٢٤ ساله، فرزند حسن، شلیک ماموران امنیتی به قلب

١٣٣. عبدالله شه‌بخش، ٨ مهر، زاهدان، فرزند جمعه، شلیک ماموران امنیتی

١٣٤. حامد باجی‌زهی، ٢٥ مهر، زاهدان، ١٠ مهر به ظن شرکت در اعتراضات بازداشت و ٢٥ مهر جسدش به خانواده تحویل داده شد

١٣٥. سیاوش محمودی، ٣ مهر، تهران، ١٦ ساله

١٣٦. کمال فقهی، ۲۰ مهر، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی

١٣٧. عرفان نظربیگی، ۷ مهر، تهران، شلیک نیروهای امنیتی

١٣٨. نیما شفق دوست، ١٣ مهر، ارومیه، ۱۶ ساله

۱۳٩. عماد حیدری، ١٤ مهر، اهواز، ٣١ ساله، ٦ مهر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و ١٤ مهر جسد او را به خانواده تحویل دادند

۱۴۰. ستاره تاجیک، ٣١ شهریور، تهران، ۱٧ ساله، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۱۴۱. نگین عبدالمالکی، ۲۰ مهر، همدان، ۲۱ ساله، دانشجوی دانشگاه صنعتی همدان، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۱۴۲. حمید فولادوند، اول مهر، پاکدشت، شلیک نیروهای امنیتی

۱۴۳. محمد جواد زاهدی، ۳۱ شهریور، ساری، شلیک نیروهای امنیتی

۱۴۴. علی بنی اسدی، ۲٧ مهر، اهواز، در اواخر مهرماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و ۲٧ مهر به خانواده‌اش اطلاع دادند برای تحویل گرفتن جسد او مراجعه کنند

۱۴۵. سینا ملایری، ۳۰ مهر، اراک، ضرب و شتم ماموران امنیتی

١٤٦. مهرشاد شهیدی، ۴ آبان، اراک، ۱٩ ساله، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۱۴٧. امید نارویی، ٦ آبان، زاهدان، ١٢ ساله، فرزند غلام نبی، شلیک ماموران امنیتی

۱۴٨. عادل کوچکزایی (بریچی)، ٦ آبان، زاهدان، ١٤ ساله، فرزند محمد، شلیک ماموران امنیتی

١۴٩. مطلب سعید پیرو،۴  آبان، بانه،

۱۵۰. اسماعیل مولودی، ۴ آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۱. فرشته احمدی، ۵ آبان، مهاباد، ٣٢ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۲. محمد لطف الهی، ۴ آبان، سنندج، ۴ آبان پس از مجروحیت شدید توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و ۵ آبان پیکر او به خاک سپرده شد

۱۵۳. کیوان درویشی، ۴ آبان، سنندج، ۱٨ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۴. سارینا ساعدی، ۴ آبان، سنندج، ۱٦ ساله، ضرب و شتم ماموران

۱۵۵. محمد شریعتی، ۴ آبان، سنندج، ٢١ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۶. کومار درافتاده، ٨ آبان، پیرانشهر، ١٦ساله، ٧ آبان با شلیک نیروهای امنیتی مجروح و ٨ آبان در بیمارستان درگذشت

۱۵٧. شاهو خضری، ۵ آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۵٨. زانیار ابوبکری، ۵ آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۵٩. کبری شیخ سقا، ۵ آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۶۰. فریدون فرجی، ۵ آبان، بانه، شلیک ماموران امنیتی

۱۶۱. مسعود احمدزاده، ، ۵ آبان، مهاباد ،۴ آبان با شلیک نیروهای امنیتی مجروح شد و ۵ آبان درگذشت

۱۶۲. شیرین علیزاده، ۳۰ شهریور، تنکابن، ۳۵ ساله، در حال فیلمبرداری از داخل خودرو، مورد اصابت مستقیم گلوله قرار گرفت.

١٦٣. منا نقیب، ۱ آبان، سراوان، ۸ ساله، فرزند مراد، شلیک ماموران وزارت اطلاعات

١٦٤. متین قنبرزهی، ٨ مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

١٦٥. علی براهویی،  ٨ مهر، زاهدان، ۱۱ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٦٦. دانیال شه‌بخش،  ٨ مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۶٧. آرمین صیادی، ۲۰ مهر، کرمانشاه، ۱۵ ساله، شلیک ماموران امنیتی

١٦٨. مومن زند کریمی، ۱۱ آبان، سنندج، ۱٨ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٦٩. رامین فاتحی، ۲۹ مهر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۰. نسیم صدقی، ۹ آبان، ارومیه، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۱. محمد قائمی‌ فر، ۱۵ آبان، دزفول، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۲. یاسر بهادرزهی، ۱۳ آبان، خاش، ۱٧ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۳. نسرین قادری، ۱۳ آبان، تهران، ضرب‌وشتم ماموران امنیتی

۱٧۴. محمد حسین سالاری، ۱۵ آبان، ماهشهر، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۵. مهدی حضرتی، ۱۷ آبان، خرمدشت کرج، ۱۷ ساله،  شلیک ماموران امنیتی

١٧٦. عظیم محمودزهی، ۱۷ آبان، خاش،  شلیک ماموران امنیتی

۱٧٧. اردلان قاسمی، ۱۹ آبان، کرمانشاه، شلیک ماموران امنیتی

۱٧٨. محمد شه بخش (میربلوچ زهی)،  ۱۳ آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی

۱٧٩. علی کرد کلاهوری (مرادزهی)، ۱۳ آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی

١٨۰. مبین میرکازهی، ۱۳ آبان، خاش، ١۴ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٨۱. مهران شکاری، ۱۷ آبان، کرج،  شلیک ماموران امنیتی

۱٨۲. اسماعیل حیدری، ۳۰ شهریور، تنکابن، شلیک ماموران امنیتی

۱٨۳. سپهر بیرانوند، ۱۸ آبان، خرم آباد، شلیک ماموران امنیتی

۱٨۴. دانیال پابندی، ۲۵ آبان، سقز، ١٧ ساله،  شلیک ماموران امنیتی

۱٨۵. زانیار الله مرادی، ٢٤ آبان، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱٨٦. فواد محمدی، ‎٢٤ آبان، کامیاران، شلیک ماموران امنیتی

۱٨٧. عیسی بیگلری، ٢٤ آبان، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱٨٨. اسماعیل شنبدی، ۲۷ مهر، شیراز، شلیک و ضرب و شتم ماموران امنیتی

۱٨٩. کیان پیرفلک، ۲۵ آبان، ایذه، ٩ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٩۰. سپهر مقصودی،  ۲۵ آبان، ایذه، ۱۴ ساله، شلیک ماموران امنیتی



source https://koodak.bashariyat.org/?p=45949

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تهران؛ یک قربانی کودک همسری به اتهام قتل همسرش بازداشت شد

۱۱.بهمن.۱۴۰۲هرانا در آبان ماه امسال یک قربانی کودک همسری در تهران با خوراندن قهوه مسموم به همسر خود، وی را به قتل رساند. طی روزهای اخیر، م...